Teknologia gure bizitzaren parte da, eta horrek esan nahi du eguneroko bizitzan kontzeptu eta termino ugari erabiltzen ditugula, askotan haien benetako esanahia ulertu gabe. Hori da elkarreragingarritasunarekin gertatzen dena. King 's Fundek 'Interoperability is more than technology' izeneko lana argitaratu zuen 2022ko irailean. Lan horrek elkarreragingarritasuna zer den aztertzen du, zer onura ekar ditzakeen deskribatzen du eta elkarreragingarritasuna praktikan jartzeko funtsezkoak diren arloei buruz egindako ikerketaren emaitza erakusten du. Txostenaren amaieran, tokiko liderrentzako eta Erresuma Batuko Osasun Zerbitzu Nazionala (NHS) osatzen duten erakunde nazionalentzako gomendio multzo bat proposatzen da.
Zer da elkarreragingarritasuna eta zer onura dakartza?
Ez dago elkarreragingarritasunaren definizio unibertsalik, edo, hobeto esanda, elkarreragingarritasunak dimentsio edo ikuspegi desberdinak ditu barne. NHSren elkarreragingarritasun-eskuliburuak bi modutan definitzen du: elkarreragingarritasun teknikoa, bi sistemaren arteko datuak transferitzeko prozesu gisa; eta elkarreragingarritasun semantikoa, sistema bakoitzak besteengandik jasotako informazioa ulertu ahal izatea bermatzeari buruzkoa.
Ikerketan parte hartu zuten NHSko langileek eta liderrek ez zuten elkarreragingarritasunaren ideia bakarra, baina elkarrizketen ondorioek hiru funtsezko alderdi identifikatu zituzten interoperabilitatea deskribatzeko: teknologia, harremanak eta ingurune egokia.
Azterketak baieztatzen du elkarreragingarritasuna kontzeptu konplexua dela, baina adierazten du, errealitate bihur dadin, ezin dela soilik aldaketa teknologikoen bidez lortu. Horregatik, elkarreragingarritasuna honela definitzen du: pertsonak, sistemak eta prozesuak, teknologiaren laguntzarekin, antolaketa-egitura eta profil profesional desberdinetan komunikatzeko eta elkarrekin lan egiteko modua. Elkarreragingarritasuna ez da proiektu bakar bat edo aldaketa-prozesu bat, baizik eta etengabeko prozesua, non proiektu gehiagok taldeei eta erakundeei tresna digitalen bidez lankidetzan aritzeko aukera ematen dieten.
Ikerketak elkarreragingarritasunaren onurak identifikatzen ditu ikuspegi praktiko batetik, baita pertsonarengan eta profesionalengan nola eragiten duen ere. Onura horiek honako hauek dira: arreta-zerbitzuen esperientzia hobea, pazientearen segurtasun handiagoa, erabaki kliniko hobeak hartzea, lan-fluxu optimizatuak, zerbitzu hobetuak eta ikerketarako laguntza.
Lan-harreman positiboak eraikitzea
Kultura bat non, langileek ondo ezagutuko dituzten besteen funtzioak eta erantzukizunak, konfiantzan oinarritutako lankidetza-harremanekin, eta hantzemango dute harremanetan langileak ez ezik, pazienteak, zaintzaileak eta ikusleak ere sartzen direla. Harremanak eta konfiantza sortzeko, erakundeek profesionalen esperientziak, motibazioak eta lehentasunak ulertu behar dituzte, erakundeek helburu komun bat lortzeko elkarrekin lan egin ahal izateko kultura bat sortzeko. Eraldaketa digitalari buruzko literaturaren zatirik handiena historia kliniko elektronikoak hartzean oinarritzen da. Testuinguru horretan, konfiantzaz gain (liderrengan, talde profesionalengan, teknologian eta prozesuetan bertan), langileen trebetasunak, prestakuntza eta konpromisoa ere faktore garrantzitsuak dira proiektuen arrakastarako.
Teknologia ahalik eta gehien aprobetxatzea
Erakunde batean erabiltzen den teknologia inplikatutako pertsonen edo erakundeen arteko harremanak bezain garrantzitsua da. Teknologia ahalik eta gehien aprobetxatzea sistema digital bereiziak konektatzea eta haien artean datuak partekatzea da. Hala ere, kasu askotan, teknologiak oztopoak sor ditzake, eta oztopo horiei heldu behar zaie, erakunde arteko zerbitzu digitalek pazienteei, publikoari eta profesionalei mesede egin diezaieten. Zatiketa teknologikoak mugatu egiten du erakundeek lankidetzan aritzeko eta informazioa partekatzeko duten gaitasuna. Datu-trukearen konplexutasuna murriztu behar da.
Ingurune egokia sortzea
Ikerketak erakusten duenez, teknologia eta harremanak, berez, ez dira nahikoak, eta badaude beste bideratzaile zabalago batzuk presente egon behar dutenak: informazioaren gobernantza; datu-zientziako analistentzako sarbidea; langileen gaikuntza eta trebetasun egokiak; eraldatzeko gaitasun nahikoa; erakunde guztietan bateragarriak diren lan-fluxuak; laguntzarako politika nazionalak; finantzaketa eskuragarria eta epe luzerakoa; eta emaitzak hobetzea sustatzen duten helburuak.
Nola prestatu liderrak elkarreragingarritasuna lortzeko?
Txostena amaitzeko, liderrek elkarreragingarritasuna lortzeko egin dezaketenari buruzko iradokizunak egiten dira. Elkarrizketa-metodologia sortzaile bat eskaintzen du, ikerketa egiteko erabili dena. Metodologia horrek 5 etapa ditu: 1) Nor garen eta nolakoak garen jakiteko informazioa partekatzea. 2) Ideiak banaka biltzea. 3) Ideiak txandaka trukatzea. 4) Ideiak taldean aztertzea. 5) azken hausnarketak eta akordio bat eraikitzea. Metodologia hori liderrek eta zerbitzu integratuen sistemetan parte hartzen duten langileek erabili ahal izateko planteatzen da, elkarreragingarritasunean pentsatzeko eta praktikan jartzen hasteko (edo ahaleginak bizkortzeko) espazio bat sortzeko.
Elkarreragingarritasuna arrakastaz lortzeko moduari buruzko ulermen sakonagoa sortu nahi duen lana da, hainbat erakundek elkarrekin lan egin ahal izan dezaten, antolaketa-kultura desberdinekin bada ere, eta helburu komunak lor ditzaten.
Ikerlanari buruzko informazio gehiago nahi izanez gero, King 's Fundek 2022an argitaratutako 'Interoperability is more than technology' dokumentu osoa kontsulta dezakezu.


